Tips om te bewegen op het werk

Terug naar nieuwsoverzicht

Gemiddeld brengen we zo een 5,7 uur van de dag al zittend door. Dit kan zorgen voor rugklachten, diabetes maar ook hart- en vaatziekten. Bewegen tijdens het werk is dan ook de boodschap. Maar hoe?

Wanneer je een kantoorjob hebt, zou je minstens twee uur moeten rechtstaan of wandelen. Dit lijkt een hele opgave voor veel mensen. Maar niets is minder waar. Aan de hand van onderstaande tips kan je per dag heel wat bewegen op kantoor.

  1. Trap > lift
    Laat de lift voor wat ze is en neem de trap. Heb je moeite om vijf verdiepingen te doen met de trap? Laat de lift dan een verdieping voor je eindhalte stoppen. Op deze manier bouw je jouw conditie op. Voor je het weet overwin je gezwind die vijf verdiepingen.
     
  2. Pauze werkt
    Stel een alarm in op jouw gsm dat elk halfuur of uur afgaat. Op deze manier word je eraan herinnerd om even de benen te strekken. Wandel even rond of sta een paar minuutjes recht.
     
  3. Mijd de mail
    Heb je meer info nodig van een collega over een nota of een rapport? Stuur geen mail maar ga het even vragen. Je zal sneller je informatie hebben maar ook meer te weten komen dan via mail.
     
  4. Werk rechtstaand
    Rechtstaand kan je ook een deel van je dag doorbrengen. Schuif de stoelen opzij en ga eens recht staan om te vergaderen. Of vraag aan je werkgever voor een verstelbare bureau. Zo kan je rechtstaand werken aan je computer.
     
  5. Stretchen op tijd en stond
    De manier om nek- of rugklachten tegen te gaan? Op tijd en stond even stretchen. Je spieren zullen je dankbaar zijn.
     
  6. Middagpauze = wandelpauze
    Profiteer van de middagpauze om de benen te strekken. Wandel met je collega’s de stad in om een frisse neus te halen. Je kan ook je boterhammen thuislaten en ’s middags een broodjeszaak bezoeken. De calorieën van dat broodje wandel je er wel af.
     
  7. Stappenteller
    Probeer jezelf te motiveren door een stappenteller mee te nemen naar het werk. Stel jezelf een doel in qua aantal stappen dat je per dag wil zetten. Drijf jezelf ertoe om elke dag aan dat doel te voldoen.
     
  8. Kies voor een zitbal
    Afwisseling geldt als het beste medicijn voor rug- of nekklachten. Schaf je daarom een zitbal aan. Ruil je stoel hier elke dag een uurtje voor in.
Deel dit nieuwsartikel