Tips om je LinkedIn-profiel te laten opvallen

Terug naar nieuwsoverzicht

Werkgevers schuimen de sociale media af op zoek naar potentiële werknemers. LinkedIn is het medium bij uitstek om jouw potentiële nieuwe werkgever te laten weten dat jij beschikbaar bent op de arbeidsmarkt. Een goed LinkedIn-profiel is dan ook een must. Lees hier hoe je jouw profiel kan optimaliseren.         

       1. Personaliseer de URL van jouw profiel.

Op je profielpagina kan je klikken op ‘Openbare profiel en URL bewerken’. Bovenaan de pagina vind je ‘URL bewerken’. Klik op het potloodsymbool de URL aan te passen naar jouw naam en voornaam.

  1. Kies een geschikte profielfoto en header

Mensen worden aangetrokken door een gezicht. Het instellen van een profielfoto is dan ook een must. Kies een foto met een neutrale achtergrond waar je herkenbaar op staat. Snij de foto af tot net onder de schouders. Verander ook de standaardheader in iets wat jou typeert of door een foto van jezelf. Laat het profiel persoonlijk aanvoelen.

  1. Vul de introductie in

Zorg ervoor dat je volledige introductie ingevuld is. Hoe vollediger en correcter, hoe meer kans je hebt dat de juiste werkgever jou zal vinden. Pas je introductie aan door te klikken op het potloodsymbool naast jouw foto op je profielpagina. Vergeet zeker je kopregel en je samenvatting niet. Dit zijn de onderdelen waarmee je de aandacht van recruiters kan trekken.

  1. Maak deel uit van communities

Kies bewust om deel te nemen aan communities die aansluiten bij je interesses en job. Hiermee vergroot je niet alleen je contactenbestand, het helpt je ook om visibiliteit te winnen. Rechtsbovenaan de pagina vind je de knop ‘Werk’ terug. Hierachter schuilt de knop ‘Groepen’ waarna je belandt bij ‘Ontdek groepen’.

  1. Zoek contacten

Zoek actief naar mensen die je kent. Oude collega’s, werkgevers, vrienden,… Accepteer ook mensen die jou willen toevoegen en vraag naar hun motivering om je te leren kennen. Hoe meer mensen je kent, hoe groter je visibiliteit op LinkedIn.

  1. Voeg vaardigheden toe

Toon iedereen wat je kan en voeg vaardigheden toe aan je profiel. Kijk hierbij ook naar gelijkaardige profielen als de jouwe om te zien of je niets vergeten bent.

  1. Geef en ontvang beoordelingen

Beoordeel de kennis en kunde van jouw contacten en vraag hen hetzelfde te doen voor jou. Je kan natuurlijk wel verkondigen dat je goed in je vak bent maar wanneer iemand anders dit over jou zegt komt het geloofwaardiger over.

  1. Gebruik zoekwoorden

Ga na wat werkgevers en recruiters ingeven wanneer ze op zoek gaan naar potentiële werknemers.  Eenmaal je dit weet kan je proberen deze zoekwoorden te verpakken in jouw profiel. Dit kan in je samenvatting, kopregel of je vaardigheden.

  1. Publiceren is de boodschap

Niets is zo saai als een statisch profiel. Probeer daarom op regelmatige basis iets te posten. Zorg ervoor dat je in the picture blijft.  Je moet daarom niet altijd zelf content schrijven. Deel bijvoorbeeld eens een artikel dat je aandacht trok.

  1. Het werk stopt niet

Probeer aanwezig te zijn op LinkedIn. Pas je profiel zo nu en dan eens aan. Like of reageer op gebeurtenissen van je contacten. Laat zien dat er een mens achter het profiel schuilt.

Deel dit nieuwsartikel