Hoe goed slapen na een nachtshift?

Terug naar nieuwsoverzicht

Beter slapen na een nachtshift

Na een lange nachtshift is het niet zo gemakkelijk om snel in slaap te vallen. Maar hoe komt dat nu en wat kan je eraan doen?

Je lichaam is geprogrammeerd om overdag actief te zijn. Wanneer de nacht valt begint het lichaam melatonine aan te maken. Dit hormoon controleert je slaap-waakcyclus. In tegenstelling tot donker stopt licht daarentegen de aanmaak van melatonine. Om toch snel in slaap te vallen dien je dus je slaaphormoon te misleiden. Wij geven enkele tips mee om snel de slaap te vatten na een nachtshift.

  1. Onderzoek je eet- en drinkgedrag

Een grote bepalende factor voor de duur en de kwaliteit van je slaap is je eet- en drinkgedrag. Vermijd vier tot vijf uur voor je gaat slapen zware maaltijden en zoetigheden. Deze zorgen ervoor dat je minder snel in slaap valt en sneller ontwaakt. Qua drank kies je het best voor water. Vermijd dranken die cafeïne bevatten zoals koffie, cola of energiedranken. Zij hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van je slaap. Ook kan je de inname van alcohol voor het slapengaan beter beperken.

  1. Korte nota

Brief de collega’s die je werk verderzetten met een korte nota. Zo hoeven ze je niet lastig te vallen met vragen als je slaapt. Ook kan je op deze manier alles van je afschrijven waardoor je gerust bent en niet hoeft te piekeren.

  1. Verkies duisternis

Zoals gezegd zorgt licht voor de aanmaak van melatonine. Om dit tegen te gaan draag je best een zonnebril op weg naar huis. Zo bereid je je slaaphormoon voor om te dutten. Zorg daarna voor een donkere slaapkamer. Een rolluik of een slaapmasker zijn hiervoor ideaal. Een slaapmasker is misschien niet het meest modieuze artikel maar wel zeer efficiënt.

  1. Take it easy

Probeer volledig tot rust te komen na je werk. Neem een lekkere douche of lees nog even in een magazine of boek. Vermijd evenwel oplichtende schermen. Licht saboteert zoals gezegd de aanmaak van je slaaphormoon. Wacht met het checken van je Facebookaccount of het bekijken van je favoriete soap tot je terug wakker bent.

  1. Goede afspraken, goede slaap

Maak afspraken met je huisgenoten dat ze niet teveel lawaai maken wanneer je probeert te slapen. Houd ook steeds de deur en de ramen van je slaapkamer dicht. Terwijl jij wil slapen bestaat de kans dat de buren hun gras gaan afdoen.

  1. Afkoeling

Zorg ervoor dat je slaapkamer niet te warm is. Koelte maakt je vanzelf slaperig. Wanneer in het hele huis de verwarming volop draait, schakel je die in jouw kamer dus best uit.

  1. Na slaap komt zonneschijn

Eenmaal wakker probeer je best voldoende zonlicht op te nemen. Het beste doe je dit door even naar buiten te gaan. Je slaat zo twee vliegen in één klap: frisse buitenlucht en vitamine D. Op die manier ben je helemaal wakker en kan je je dag goed beginnen.

Deel dit nieuwsartikel