Hoe ga je om met wisselende shiften?

Terug naar nieuwsoverzicht

Werk je ook in een ploegensysteem en kamp je daardoor met slapeloze nachten? Wij geven je enkele tips mee waardoor je vlot kan schakelen tussen verschillende posten. Zo geraak je eindelijk verlost van dat constante gevoel van moeheid. 

  1. De ochtend begint ‘s avonds

Als je ’s ochtends moet werken is het vaak haasten. Vermijd de rush door je de avond voordien al voor te bereiden. Zorg dat de tafel reeds gedekt is, je lunchpakket gepakt is en je kleren klaarliggen. Zo kan je ’s ochtends iets langer blijven liggen maar kan je ook relaxter aan de dag beginnen

  1. Relax

Kom je net terug van een nachtshift? Kruip niet direct in bed want de kans is groot dat je nog een tijd wakker ligt. Kies ervoor om nog even te ontspannen door bijvoorbeeld iets te lezen. Hierna zal je sneller in slaap vallen.  

  1. Vier nachtdiensten maximum

Bij vijf of meer nachtdiensten gaat je lichaam zich aanpassen aan een nieuw regime. Omschakelen naar een ochtendshift zorgt dan voor enkele slecht slapende  nachten. Wanneer je maximum vier nachtdiensten na elkaar doet kan je nog altijd makkelijk omschakelen naar de ochtendshift.

  1. Stel je slaappatroon bij

Ga je binnenkort omschakelen van shift? Bereid je lichaam hier dan op voor. Ga enkele nachten voor je eerste ochtenddienst al wat eerder slapen en sta iets vroeger op. Op die manier kan je lichaam wennen aan dit veranderd slaappatroon.

  1. Dag versus nacht

De kwaliteit van overdag slapen ligt lager dan die wanneer je ’s nachts zou slapen. Overdag ga je ook minder lang slapen. Probeer daarom om iedere dag minstens zes uur te slapen. Kom je moeilijk aan zes uur? Neem dan zo nu en dan een dutje om dit cijfer te benaderen.

  1. Verander je familieritme

Wanneer je werkritme verandert, verandert ook je sociaal en je familiaal leven. Hierdoor moet je actief activiteiten inplannen om je sociaal leven op peil te houden. Verplaats activiteiten naar tijdstippen wanneer je niet moet werken en wanneer je uitgerust bent. Zowel je slaap als je familie zijn zeer belangrijk.

  1. Leve de powernap

De tip om nachtshiften te overleven? Powernaps. Het is nuttig er voor iedere shift eentje te houden. Beperk deze powernaps wel tot 20 minuten. Anders zal je jezelf sloom en moe voelen.

Deel dit nieuwsartikel