5 tips om je na een drukke werkdag te ontspannen

Terug naar nieuwsoverzicht
5 tips om je na een drukke werkdag te ontspannen

Het bijwonen van meetings, het presenteren van nieuwe projecten, de hele dag je handen uit de mouwen steken of een hele dag met klanten in de weer zijn, allemaal kunnen ze je een hoop stress bezorgen. Geen wonder dan dat je aan het einde van de dag vaak uitgeput thuiskomt. Na een lange werkdag is het belangrijk om je te ontspannen en de stress achter je te laten. Daarom geven we jou 5 tips om je na een drukke werkdag heerlijk te ontspannen!

Hoe belangrijk is ontspanning?

Na een drukke werkdag is het essentieel om jezelf voldoende ruimte te geven om te ontspannen. Je lichaam heeft namelijk tijd en activiteiten nodig om volledig tot rust te komen. Meer nog, slecht herstellen van een drukke werkdag kan zelfs een negatief effect hebben op je gezondheid. Jammer genoeg zijn er heel wat mensen die dat nu en dan vergeten. Een lange werkdag kost immers heel wat energie, waardoor je niet altijd de nodige energie hebt om ’s avonds ook nog activiteiten uit te oefenen.

Maar ontspanning en energie zijn erg nauw verbonden. Door geen pauze te nemen of niet volledig te herstellen van een drukke dag bouw je langzaamaan een energietekort op. Dit kan ertoe leiden dat je overspannen raakt of zelfs met een burn-out te kampen krijgt. Zorg er dus steeds voor dat je tijdens of na een lange, drukke dag genoeg ontspant en voldoende pauzes neemt.

Maar hoe doe je dat nu best?

1. Sporten

Door te sporten stijgt je endorfineniveau, het blijheidshormoon. Sporten is dus een gezonde, natuurlijke remedie tegen stress. Zowel met cardio als met een rustigere fysieke inspanning kan je je hoofd volledig tot rust brengen. Ga na je werk dan ook gerust een rondje lopen of jezelf ontspannen met een heerlijke yogasessie.

Krijg je soms teveel energie door het sporten, waardoor je 's avonds moeilijker in slaap raakt? Dan is een wandeling de beste keuze voor jou. De buitenlucht zorgt er namelijk voor dat je extra ontspannen geraakt. Zo krijg je toch de nodige beweging en maak je tegelijkertijd je hoofd leeg.

2. Neem een bad of een douche

Wil je lekker fris aan je avond beginnen? Dan kan je een heerlijk ontspannend bad of een korte douche nemen. Het warme water heeft een kalmerend effect op je spieren waardoor je n iet alleen mentaal, maar ook lichamelijk helemaal ontspant. Neem een heerlijk geurende douchegel, zet eventueel wat muziek op in de achtergrond en durf te genieten.

3. Schrijven, schrijven en nog eens schrijven

Is je hoofd een echte warboel wanneer je thuiskomt van het werk? Dan kan het helpen om je gedachten neer te schrijven. Zo kan je alle gebeurtenissen van die dag van je afschrijven. Dat werkt ontspannend en therapeutisch. Wat heb je allemaal meegemaakt? Is er iets leuk of bijzonder gebeurd? Door regelmatig op je werkdag terug te kijken ontwikkel je meer zelfkennis en leer je je beter voor te bereiden. Vergeet ook doorheen de dag niet om belangrijke zaken te noteren. Op die manier vergeet je niets en blijven je gedachten niet ronddwalen in je hoofd, wat je natuurlijk ook een hoop stress bespaart.

4. Doe wat je graag doet

De beste manier om je te ontspannen? Dat is natuurlijk doen wat je graag doet. Geniet jij ervan om ’s avonds een serie op Netflix te kijken? Of word je helemaal zen door een heerlijk diner te koken? Dan is dat het beste wat je kan doen om te ontspannen na een lange werkdag. Probeer je werkdag steeds af te sluiten met een activiteit die jij leuk vindt om te doen.

5. Bereid je volgende werkdag voor

Het klinkt misschien tegenstrijdig om na een lange werkdag opnieuw met je werk bezig te zijn, maar zoals het spreekwoord zegt: ‘een gewaarschuwd man/vrouw is er twee waard.’ Een goede voorbereiding geeft rust in je hoofd. Schrijf de belangrijkste to do’s voor je volgende werkdag duidelijk op, zodat je er de dag nadien meteen mee aan de slag kan. Leg de avond ervoor al je kleren, spullen en je lunch klaar, zodat je ’s ochtends op tijd en zonder stress kan vertrekken. Zo kom je zeker op tijd aan en is de kans dat er iets mis zou gaan veel kleiner. Een goede voorbereiding is al het halve werk!

Deel dit nieuwsartikel